Aarhus Universitetsforlag Menu
Cover

Digital dannelse

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (1) og fagområdet


Af


72 sider
Paperback
ISBN 978 87 7184 246 3

Del:


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB

Mere om bogen

Om bogen

I dag kommer danske børn til verden med en smartphone i hånden. Desværre er deres digitale dannelse ikke medfødt. Den er ellers nødvendig. Livet online giver ikke bare adgang til fantastiske muligheder, farefulde vildveje lurer også ved hvert klik. Lærere og pædagoger må vise eleverne vej. Den digitale dannelse hører hjemme på skoleskemaet.

Indholdsfortegnelse

Nyt under solen

Man skal kunne læse

En verden af amatørgrafikere

Kommunikation gør godt ... nok ondt

Det er skolens opgave

Jeppe anbefaler

Cecilie Harrits

Cecilie

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse, psykologi (bl.a. to nye serier, Pædagogisk rækkevidde og Didaktiske studier), kunsthistorie og samarbejde med kunst- og kulturmuseer. Hun har tidligere bl.a. arbejdet med kommunikation, kompetenceudvikling og videndeling. Inden hun kom til forlaget i efteråret 2014, var hun lærer i folkeskolen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: 53 55 05 83

E-mail: cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Kristian Nøhr Jensen, fagbladet Folkeskolen

"Bogen er ikke en elitær højpandet beskrivelse af fænomenet digital dannelse, men mere en praksisbog, der skitserer nogle af de dilemmaer der opstår, når teknologi og medier får en større rolle i menneskelig interaktion. (…).Bogen går nok ikke over i historien som hovedværket der afviklede den gordiske knude om digital dannelse, men måske som bogen, der anvendte begrebet empirisk og konkret, så begrebet gav mening på gulvet.

Hent endelig e-bogen eller lydbogen og lad den være genstand for dialoger med dine medstuderende, kollegaer eller teenage-unger".

Ove Christensen, Kulturkapellet.dk 

"Jeppe Bundsgaard, som har arbejdet med pædagogik og it gennem mange år, er forfatter til en meget tiltrængt bog om digitale færdigheder og digitale kompetencer i undervisningsmæssig sammenhæng. Især ud fra danskfagets indhold og metoder diskuterer og præsenterer han mange gode problemstillinger og arbejdsmåder, der vil være relevant for enhver dansklærer. (…) Bogen er meget anbefalelsesværdig til især lærere og undervisere i danskfaget og nærtbeslægtede fag".